امروزه طب سوزنی ، به عنوان یک دستاورد برای پیشگیری از میگرن مورد استفاده قرار گرفته است. این درمان هرچند رواج چندانی ندارد ، ولی برای درمان حملات میگرن مزمن استفاده شده است. وقتی این درمان ، توسط یک متخصص ماهر طب سوزنی همچون دکتر کتایون عمانیان انجام شود بسیار بی خطر بوده و معمولا مشکلات جدی را به همراه ندارد. شاید از دوستان و اطرافیان خود درباره درمان میگرن با طب سوزنی شنیده باشید. نتایج به دست آمده از آزمایشات تحقیقاتی نشان می دهد که طب سوزنی ، در واقع یک دستاورد موثر برای مدیریت کردن ميگرن می باشد.

درمان میگرن با طب سوزنی

سردرد میگرنی چیست و علت بروز آن چه می باشد ؟

تا کنون ، منشا حقیقی بروز میگرن در میان افراد ، همچنان مجهول باقی مانده است. اما می توان گفت وراثت و فاکتورهای ژنتیکی از مهم ترین دلایل وقوع سر درد میگرنی در شخص می باشد. زمانی که تعادل موجود در سطح هورمون سروتونین در مغز به هم خورد ، میگرن نمود پیدا می کند. وظیفه اصلی این ماده شیمیایی تنظیم میزان درد در سیستم عصبی است. پس در مواقعی که این هورمون در تعادل نباشد ، علائم میگرن به تدریج نمود می یابند.

نشانه های میگرن چیست ؟

سردردهای میگرنی بدین صورت هستند که در صورت بروز درد به صورت مداوم برای مدت طولانی در ناحیه سر ادامه پیدا می کند و عموماً یک طرف سر را درگیر می سازند. افراد مبتلا به میگرن ، به صدا و نور بسیار حساس می شوند و گاهاً نیز این سردردهای دنباله دار موجب حالت تهوع و استفراغ می شوند. این بیماری می تواند بین 4 ساعت تا 3 روز بدون وقفه ادامه پیدا کند. همچنین تحقیقات نشان می دهند زنان به میزان بیشتری در معرض میگرن قرار دارند. با توجه با توضیحات فوق ، می شود آزاردهنده بودن این بیماری را تا حدودی درک کرد. بنابراین بهتر است جهت کنترل و درمان آن اقدامات لازم انجام شوند که طب سوزنی یکی از موثرترین اقدامات درمانی به حساب می آید.

طب سوزنی چگونه برای درمان ميگرن عمل می کند ؟

یک جلسه متداول طب سوزنی ، شامل فرو بردن سوزن های ریز در نقاط طب سوزنی در بدن و پس از آن کار کردن بر روی سوزن ها با ملایمت می باشد. متخصصان طب سوزنی می گویند که این کار ، جریان خون در بافت ها را از طریق مکانیسمی که در طب سنتی تحت عنوان رفلکس آکسون شناخته شده است ، ارتقاء می دهد و عروق کوچک بافت اطراف سوزن را گشاد می نماید. ولی تئوری های دیگری نیز وجود دارد که نحوه عملکرد طب سوزنی را شرح می دهد و متخصصین طب سوزنی ، معتقدند که بیش از تنها یک فرآیند در تسکین دادن علائم دخیل می باشد.

باور بر این است که طب سوزنی از فعالیت سیستم عصب پاراسمپاتیک پشتیبانی کرده و به بدن اجازه می دهد تا ضربان قلب ، سرعت تنفس و فشار خون را که همگی در زمان مختل شدن می توانند باعث شروع ميگرن شوند ، در سطح بهینه حفظ نماید. گفته می شود کشش عضلات که می تواند واکنش درد بدن را بیش از حد تحریک کند ، با اجرای جلسات مکرر طب سوزنی قابل تسکین است. تغییرات در فعالیت فیزیکی مغز نیز در کاهش دفعات تکرار ميگرن بعد از یک سری جلسات طب سوزنی ، ایفای نقش می کند. با محدود کردن نقاط طب سوزنی به بازوها و ساق پاها و اجتناب از نواحی سر وگردن تاثیرات تسکین درد طب سوزنی ، فعال می شود و در عین حال ، از اتساع وریدی که می تواند ميگرن را تشدید کند ، اجتناب می نماید.

استفاده از طب سوزنی در پیشگیری ميگرن مزمن

طب سوزنی بخصوص در میان افرادی که می خواهند از عوارض جانبی داروهای پروفیلاکتیک مزمن ، دوری کنند ، به عنوان گزینه پیشگیری در نظر گرفته می شود. برخی مطالعات علمی وجود دارد که مزایای طب سوزنی در پیشگیری از ميگرن را مورد حمایت قرار می دهد. قطعا یک درمان مثل طب سوزنی ، می تواند تاثیر تسکین دهنده ای را القاء کرده و باعث شود که مردم تاثیر سودمند آن را باور نمایند. زمانی که طب سوزنی برای پیشگیری استفاده می شود ، باید به مدت 5 تا 10 هفته و چندین روز در هر هفته انجام شود. بعد از 20 جلسه طب سوزنی ، شما کاهش تعداد دفعات تکرار ميگرن را تجربه خواهید کرد. میزان ماندگاری این تاثیر و این که آیا توقف برگزاری جلسات منظم طب سوزنی ، می تواند نتیجه پیشگیری از ميگرن را حفظ کند یا خیر ، نامعلوم است. به علاوه طب سوزنی به عنوان یک درمان موثر برای برخی ناهنجاری هایی که باعث شروع ميگرن می شوند نیز توصیه شده است. اگر دچار اضطراب ، افسردگی ، بی خوابی و ناهنجاری های مرتبط با استرس شده اید ، درمان ناهنجاری با طب سوزنی ، می تواند در پیشگیری از حملات ميگرن موثر واقع گردد.

درمان میگرن با طب سوزنی

قبل از درمان میگرن با طب سوزنی ، چه اقداماتی انجام دهیم ؟

طب سوزنی ، یک تکنیک پزشکی شرقی سنتی است که همچنان متداول باقی مانده و در سراسر دنیا به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات پزشکی ، پذیرفته شده است. این روند به آموزش و تخصص نیاز دارد ؛ بنابراین در هنگام یافتن متخصصی که ماهر بوده و برای شرح درمان و پاسخگویی به سوالات شما آماده باشد ، دقت کنید. به خاطر داشته باشید که سردردها گاهی می توانند نشانه یک مشکل پزشکی جدی از قبیل ميگرن یا یک تومور مغزی باشند. البته همه سردردهای مزمن ، ميگرن نمی باشند ؛ گاهی اوقات سردردهای برگشتی ، سردردهای عصبی یا عوارض جانبی یک دارو بوده و برخی از آن ها در اثر مشکلات دیگری از قبیل دردناکی عصب سه قلو به وجود می آیند.

مزایای طب سوزنی در میگرن

طب سوزنی به دنبال بازیابی جریان انرژی مثبت در سراسر بدن می باشد. این روند درمان ادعا می کند که انرژی منفی را که باعث درد در بدن شما می شود، از بین می برد. از چشم انداز طب مدرن ، طب سوزنی سیستم های مختلفی را در بدن تحریک می نماید ؛ این باعث به راه افتادن واکنش بهبود می شود. طب سوزنی بدن را به یک سری از نواحی و نقاط فشار تقسیم می کند ، سوزن های طب سوزنی در نقاط فشار مختلف بر حسب علائم شما ، وارد می شوند. این سوزن ها ، اعصاب را تحریک کرده و هورمون هایی از قبیل اندورفین را آزاد می کنند و واکنش از سوی بدن شما را آغاز می نمایند. این تحریک سیستم گردش خون و سیستم ایمنی همان چیزی است که حامیان طب سوزنی معتقدند باعث تسکین میگرن و سردرد های شدید می شود.

خطرات طب سوزنی

• طب سوزنی در صورت اجرا به دست یک متخصص با تجربه، خطرات اندکی را به همراه دارد.
  • گاهی اوقات کبودی ، خستگی و درد پس از جلسه طب سوزنی بخصوص جلسه اول درمان ، تجربه می شود.
  • اگر طب سوزنی با تجهیزات آلوده و غیر استاندارد انجام شود می تواند خطرات سلامت جدی را به همراه داشته باشد.
  • سوزن های طب سزونی از سوی سازمان غذا و دارو تائید شده و تنها برای یک بار مصرف ، طراحی شده اند.
  • حتما قبل از بهره مندی از درمان ، در خصوص متخصص طب سوزنی منتخب خود تحقیق کافی را انجام دهید.
  • حتما از استریل شدن سوزن ها در طول روند ، اطمینان حاصل نمایید.
  • از پرسیدن سوال درباره آن چه در طول روند اتفاق خواهد افتاد ، نهراسید.

یک متخصص طب سوزنی خوب ، در تمام روند همراه ما بوده و تمام تلاش خود را می کند تا روند طب سوزنی به یک تجربه بی خطر و آرامش بخش برای شما تبدیل شود.

دستورالعمل های کلی برای طب سوزنی

هیچ اقدام خاصی برای آماده شدن در طب سوزنی مورد نیاز نمی باشد. اگر اولین بار است که تحت این درمان قرار می گیرید ، بهتر است فهرستی از سوالات مورد نظر خود را تهیه کرده و از متخصص طب سوزنی خود بپرسید. متخصص طب سوزنی ، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان و زمانبندی آن ها را به منظور تجربه کردن تسکین و رهایی از علائم ، به شما توصیه خواهد کرد. یک مطالعه بالینی طب سوزنی برای سردرد و میگرن ، دوبار درمان در هفته به مدت دو هفته و پس از آن ، یک درمان در هر هفته به مدت 8 هفته را توصیه می کند. جلسات درمان نگهداری هر یک هفته در میان یکبار انجام می شود. برخی افراد در زمان فرو بردن سوزن ها در طول درمان ، احساسی شبیه به نیشگون گرفتن را تجربه می کنند. برخی افراد اصلا چیزی احساس نمی کنند. اگر درباره دغدغه های خود با متخصص طب سوزنی تان صحبت کنید ؛ در طول روند ، احساس آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ضریب موفقیت آمیز بودن طب سوزنی در درمان میگرن

بر اساس پژوهش ها و مطالعات بالینی که در مقیاس بزرگی صورت گرفته اند ، طب سوزنی در قیاس با پروسه های مراقبتی معمول ، در راستای کنترل و تسکین درد ، به طرز مطلوبی اثر گذار واقع می شود. علاوه بر این ، بر حسب آنالیز بدست آمده از نتایج یک مطالعه تصادفی که جامعه آماری آن 18000 نفر بوده است ، می توان گفت که طب سوزنی جهت درمان سردردهای میگرنی همچون مصرف داروهای مسکن بلکه هم بهتر و بیشتر ، درد را برطرف می سازد. در کل این پروسه ایمنی بالایی دارد و چنانچه تحت نظر فردی متخصص و با تجربه انجام پذیرد ، ریسک بروز عوارض تا حد چشمگیری پایین می آید.

جلسات درمان میگرن با طب سوزنی به چه صورت است ؟

بهره گیری از علم طب سوزنی در جهت درمان سردردهای میگرنی می تواند بسیار کارآمد باشد. تعداد جلسات درمانی برای هر فرد با توجه به وضعیت سلامتی ، پیشینه پزشکی ، شدت و تعداد دفعات وقوع میگرن و سرعت پاسخ گویی بدن به پروسه درمان ، تعیین می گردد. در شرایط معمول متخصص از بیمار می خواهد هر 1 الی 2 هفته به مدت 1 الی یک و نیم ماه ، برای انجام جلسات درمانی در مطب حضور یابد.