امروزه طب سوزنی ، به عنوان یک دستاورد برای پیشگیری از میگرن مورد استفاده قرار گرفته است. این درمان هرچند رواج چندانی ندارد ، ولی برای درمان حملات میگرن مزمن استفاده شده است. وقتی این درمان ، توسط یک متخصص ماهر طب سوزنی همچون دکتر کتایون عمانیان ، بهترین دکتر طب سوزنی تهران انجام شود بسیار بی خطر بوده و معمولا مشکلات جدی را به همراه ندارد. شاید از دوستان و اطرافیان خود درباره درمان میگرن با طب سوزنی شنیده باشید. نتایج به دست آمده از آزمایشات تحقیقاتی نشان می دهد که طب سوزنی ، در واقع یک دستاورد موثر برای مدیریت کردن ميگرن می باشد.

درمان میگرن با طب سوزنی + دکتر عمانیان

درمان میگرن با طب سوزنی

طب سوزنی بعنوان یک دستاورد برای پیشگیری از میگرن مورد استفاده قرار گرفته است. این درمان هرچند رواج چندانی ندارد، ولی برای درمان حملات میگرن مزمن، استفاده شده است. وقتی این درمان توسط یک متخصص ماهر طب سوزنی انجام می شود، بسیار بی خطر بوده و معمولاً مشکلات جدی را به همراه ندارد.
شاید از دوستان و اطرافیان خود درباره طب سوزنی برای میگرن شنیده باشید. نتایج به دست آمده از آزمایشات تحقیقاتی نشان می دهد که طب سوزنی، در واقع یک دستاورد موثر برای مدیریت کردن میگرن می باشد.

طب سوزنی چگونه برای درمان میگرن عمل می کند؟

یک جلسه متداول طب سوزنی، شامل فرو بردن سوزن های ریز در نقاط طب سوزنی در بدن، و پس از آن کار کردن بر روی سوزن ها با ملایمت می باشد. متخصصان طب سوزنی می گویند که این کار، جریان خون در بافت ها را از طریق مکانیسمی که در طب سنتی تحت عنوان رفلکس آکسون شناخته شده است، ارتقا می دهد و عروق کوچک بافت اطراف سوزن را گشاد می نماید.
ولی تئوری های دیگری نیز وجود دارد که نحوه عملکرد طب سوزنی را شرح می دهد و متخصصین طب سوزنی، معتقدند که بیش از تنها یک فرایند در تسکین دادن علائم دخیل می باشد. باور بر این است که طب سوزنی از فعالیت سیستم عصب پاراسمپاتیک پشتیبانی کرده و به بدن اجازه می دهد تا ضربان قلب، سرعت تنفس و فشار خون را که همگی در زمان مختل شدن می تواند باعث شروع میگرن شود، در سطح بهینه حفظ نماید.
گفته می شود کشش عضلات که می تواند واکنش درد بدن را بیش از حد تحریک کند، با اجرای جلسات مکرر طب سوزنی قابل تسکین است. تغییرات در فعالیت فیزیکی مغز نیز در کاهش دفعات تکرار میگرن بعد از یک سری جلسات طب سوزنی، ایفای نقش می کند. با محدود کردن نقاط طب سوزنی به بازوها و ساق پاها و اجتناب از نواحی سر وگردن، تاثیرات تسکین درد طب سوزنی، فعال می شود و در عین حال، از اتساع وریدی که می تواند میگرن را تشدید کند، اجتناب می نماید.

استفاده از طب سوزنی در پیشگیری میگرن مزمن

طب سوزنی بخصوص در میان افرادی که می خواهند از عوارض جانبی داروهای پروفیلاکتیک مزمن دوری کنند ، بعنوان گزینه پیشگیری در نظر گرفته می شود. برخی مطالعات علمی وجود دارد که مزایای طب سوزنی در پیشگیری از میگرن را مورد حمایت قرار می دهد.
قطعاً یک درمان مثل طب سوزنی، می تواند تاثیر تسکین دهنده ای را القا کرده و باعث شود که مردم تاثیر سودمند آن را باور نمایند. زمانی که درمان میگرن با طب سوزنی برای پیشگیری استفاده می شود، به مدت 5 تا 10 هفته، چندین روز در هر هفته انجام می شود.
بعد از 20 جلسه طب سوزنی انجام شده توسط یک دکتر طب سوزنی خوب در تهران ، شما کاهش تعداد دفعات تکرار میگرن را تجربه خواهید کرد. میزان ماندگاری این تاثیر و اینکه آیا توقف برگزاری جلسات منظم طب سوزنی، می تواند نتیجه پیشگیری از میگرن را حفظ کند یا خیر، نامعلوم است.
بعلاوه، طب سوزنی بعنوان یک درمان موثر برای برخی ناهنجاری هایی که باعث شروع میگرن می شوند نیز توصیه شده است. اگر دچار اضطراب، افسردگی، بی خوابی و ناهنجاری های مرتبط با استرس، شده اید، درمان ناهنجاری با طب سوزنی، می تواند در پیشگیری از حملات میگرن موثر واقع شود.

درمان میگرن با طب سوزنی + دکتر عمانیان

قبل از انجام درمان میگرن با طب سوزنی ، چه اقداماتی انجام دهیم؟

طب سوزنی یک تکنیک پزشکی شرقی سنتی است که همچنان متداول باقی مانده و در سراسر دنیا بعنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات پزشکی، پذیرفته شده است. این روند به آموزش و تخصص نیاز دارد، بنابراین در هنگام یافتن متخصصی که ماهر بوده و برای شرح درمان و پاسخگویی به سوالات شما آماده باشد، دقت کنید.
به خاطر داشته باشید که سردردها گاهی می تواند نشانه یک مشکل پزشکی جدی از قبیل میگرن یا یک تومور مغزی باشد. البته همه سردردهای مزمن، میگرن نمی باشند. گاهی اوقات، سردردهای برگشتی، سردردهای عصبی یا عوارض جانبی یک دارو بوده و برخی از آنها در اثر مشکلات دیگری از قبیل دردناکی عصب سه قلو بوجود می آیند.

ضریب موفقیت آمیز بودن درمان میگرن با طب سوزنی :

بر اساس پژوهش ها و مطالعات بالینی که در مقیاس بزرگی صورت گرفته اند ، طب سوزنی در قیاس با پروسه های مراقبتی معمول ، در راستای کنترل و تسکین درد ، به طرز مطلوبی اثر گذار واقع می شود. علاوه بر این ، بر حسب آنالیز بدست آمده از نتایج یک مطالعه تصادفی که جامعه آماری آن 18000 نفر بوده است ، می توان گفت که طب سوزنی جهت درمان سردردهای میگرنی همچون مصرف داروهای مسکن بلکه هم بهتر و بیشتر ، درد را برطرف می سازد. در کل این پروسه ایمنی بالایی دارد و چنانچه تحت نظر فردی متخصص و با تجربه انجام پذیرد ، ریسک بروز عوارض تا حد چشمگیری پایین می آید.

سردرد میگرنی چیست و علت بروز آن چه می باشد ؟

در این قسمت از مقاله درمان میگرن با طب سوزنی به این موضوع پرداخته ایم. تا کنون ، منشا حقیقی بروز میگرن در میان افراد ، همچنان مجهول باقی مانده است. اما می توان گفت وراثت و فاکتورهای ژنتیکی از مهم ترین دلایل وقوع سر درد میگرنی در شخص می باشد. زمانی که تعادل موجود در سطح هورمون سروتونین در مغز به هم خورد ، میگرن نمود پیدا می کند. وظیفه اصلی این ماده شیمیایی تنظیم میزان درد در سیستم عصبی است. پس در مواقعی که این هورمون در تعادل نباشد ، علائم میگرن به تدریج نمود می یابند.

نشانه های میگرن چیست ؟

سردردهای میگرنی بدین صورت هستند که در صورت بروز درد به صورت مداوم برای مدت طولانی در ناحیه سر ادامه پیدا می کند و عموماً یک طرف سر را درگیر می سازند. افراد مبتلا به میگرن ، به صدا و نور بسیار حساس می شوند و گاهاً نیز این سردردهای دنباله دار موجب حالت تهوع و استفراغ می شوند. این بیماری می تواند بین 4 ساعت تا 3 روز بدون وقفه ادامه پیدا کند. همچنین تحقیقات نشان می دهند زنان به میزان بیشتری در معرض میگرن قرار دارند.
با توجه با توضیحات فوق ، می شود آزاردهنده بودن این بیماری را تا حدودی درک کرد. بنابراین بهتر است جهت کنترل و درمان آن اقدامات لازم انجام شوند که طب سوزنی یکی از موثرترین اقدامات درمانی به حساب می آید.

جلسات درمان میگرن با طب سوزنی به چه صورت است ؟

بهره گیری از علم طب سوزنی در جهت درمان سردردهای میگرنی می تواند بسیار کارآمد باشد. تعداد جلسات درمانی برای هر فرد با توجه به وضعیت سلامتی ، پیشینه پزشکی ، شدت و تعداد دفعات وقوع میگرن و سرعت پاسخ گویی بدن به پروسه درمان ، توسط بهترین دکتر طب سوزنی در تهران تعیین می گردد. در شرایط معمول متخصص از بیمار می خواهد هر 1 الی 2 هفته به مدت 1 الی یک و نیم ماه ، برای انجام جلسات درمانی در مطب حضور یابد.

مشاهدات و تحقیقات علمی در مورد تاثیر درمان میگرن با طب سوزنی چه چیزی را نشان می دهند ؟

پژوهش هایی که تاکنون در خصوص طب سوزنی و سردردهای میگرنی انجام شده اند حاکی از این هستند که فرایند طب سوزنی در وهله اول راهکاری برای کنترل سردردهای میگرنی است نه اینکه بعد از نمود یافتن میگرن آن را درمان کند. در حقیقت می توان گفت اگر شما به سردردهای میگرنی دچار هستید با انجام جلسات طب سونی می توانید از وقوع و وخیم شدن آن جلوگیری کنید.

چه کسانی برای کنترل میگرن ، نباید طب سوزنی انجام دهند ؟

هر چند طب سوزنی یک روند ایمن درمانی و کنترل کننده عارضه ها می باشد ؛ یک سری عوامل زمینه ای مانع از انجام آن ها برای افراد مبتلا به میگرن می شوند ؛ از جمله :

• آلرژی داشتن به فلز یا سیلیکون
  • وجود عفونت بر روی ناحیه ورود سوزن
  • ابتلا به بیماری هایی که به روند انعقاد خون مربوط می شوند مثل هموفیلی

همچنین در جلسه مشاوره قبل از درمان میگرن با طب سوزنی ، اگر به موارد زیر دچار هستید حتما این مسئله را با دکتر طب سوزنی در میان بگذارید. آگاهی دادن کامل به دکتر از شرایط خود باعث می شود که ایشان در انتخاب روند درمانی مناسب بهترین نتیجه گیری را داشته باشد و در نهایت نیز پروسه به یک نتیجه خوب و رضایت بخش ختم شود :

1. در صورتی که به افت فشار خون به صورت مکرر یا غش کردن به طور ناگهانی مبتلا هستید
  2. اگر در بدن تان دستگاه پیس میکر قلبی قرار گرفته است.
  3. چنانچه به بیماری های قلبی ، عفونی یا دیابت مبتلا هستید.
  4. زنانی که باردار یا مشکوک به بارداری هستند نیز باید پزشک را از این مسئله مطلع کنند

انتخاب بهترین دکتر طب سوزنی برای درمان میگرن

برای اینکه از جلسات درمانی خود به یک نتیجه مطلوب برسید ، باید حتماً یک متخصص طب سوزنی خوب برای خود انتخاب نماید. ایشان با تجربه و دانش خود وضعیت شما را به طور دقیق بررسی می کند و مبتنی بر وضعیتی که دارید بهترین روند و برنامه درمانی را برایتان اتخاذ می کند. از آنجایی که شرایط بیماری افراد با یکدیگر یکسان نیست ، متخصص طب سوزنی باید به تفکیک برای هر شخص درمان مطلوب را بکار بگیرد.

چهار نکته ای که پیش از اولین ویزیت باید در نظر داشته باشید :

یک : نوع سردرد خود را بشناسید. در مراجعه به یک دکتر طب سوزنی خوب در تهران به منظور درمان میگرن با طب سوزنی ، اولین کاری که باید بکنید این است که علائم خود را به ایشان توضیح دهید. برای این کار ، باید آمادگی پاسخ به سوالات زیر را داشته باشید :
غیر از شما چه کسانی در خانواده از سردرد رنج می برند؟ اگر در این مورد اطلاعی ندارید ، بهتر است از اعضای خانواده خود سوال کنید ؛ زیرا که این موضوع کمک بزرگی به پزشک می کند.
میگرن شما چه حسی دارد؟ هر احساسی که دارید را برای دکتر توضیح دهید و تا جای ممکن وارد جزئیات شوید. درد تیز ، گرفتگی ، نبض زدن ، احساس فشار و سوختگی کلمات پیشنهادی برای توضیح این درد هستند.
درد در کجا حس می شود؟ فقط در یک طرف است؟ در یک طرف است و به سمت دیگر سرایت می کند؟ درد میگرن معمولا در جلو ، عقب ، کنار سر و پشت چشم ها حس می شود.
چه زمانی سردرد می گیرید؟ صبح خیلی زود یا آخر وقت؟ با سردرد از خواب بیدار می شوید؟ معمولا در طول هفته دچار میگرن می شوید یا آخر هفته؟ بهتر است این زمان ها را یادداشت کنید تا در روند درمان میگرن کمک بسزایی به بهترین دکتر درمان میگرن با طب سوزنی در تهران کرده باشید.
چرا درد در سر رخ می دهد؟ این موضوع می تواند بسته به عامل خاصی باشد. شاید با تغییر آب و هوا میگرن شما شروع می شود ، یا زمانی که سوار هواپیما می شوید و یا هنگامی که مشروبات الکلی می نوشید. اگر متوجه دلیل خاصی شدید ، حتما آن را به یاد داشته باشید.
سردردها چه مدت به طول می انجامند و رفع آن ها چقدر زمان می برد؟ آیا از همان اول شدید هستند و یا به مرور زمان شدتشان افزایش می یابد؟

دو : جزئیات میگرن را یادداشت کنید. اگر پاسخ به سوالاتی که پیش تر ذکر شد را در بازه زمانی خاصی یادداشت کنید ، به روند درمان میگرن با طب سوزنی کمک شایانی کرده اید. بدون این نوشته ها ، باید به حافظه خود تکیه کنید و این مسئله همیشه با اشتباهاتی همراه است.

سه : سوابق پزشکی را همراه داشته باشید. این سابقه ها شامل داروهایی که مصرف می کنید و یا به آن آلرژی دارید ، جراحی هایی که در گذشته انجام داده اید و سابقه خانوادگی میگرن می باشد. مخصوصا اطلاعات داروهایی که برای سردرد مصرف کرده اید را باید به همراه داشته باشید. برای مثال تا چه مدت از آن استفاده کرده اید و چرا مصرف را قطع کردید.

چهار : سوالاتی را در مورد درمان میگرن با طب سوزنی آماده کنید. بحث سلامتی که در میان باشد ، چیزی به اسم سوال بد یا احمقانه وجود ندارد. با پرسش و پاسخ شما این پیام را به دکتر خود می دهید که آماده بهبود یافتن هستید و حاضر به انجام دستورات ایشان می باشید. این سوالات را نیز در کنار مواردی که قبلا گفته شد بنویسید.