درمان روماتیسم با طب سوزنی

درمان روماتیسم با طب سوزنی

درمان روماتیسم با طب سوزنی

طب سوزنی ، شکلی از طب سنتی چینی می باشد که در آن از تکنیک فرو بردن سوزن های ریز در بخش های مختلف بدن به منظور کاهش درد و التهاب استفاده می شود. در این مقاله از سایت دکتر کتایون عمانیان متخصص طب سوزنی ، با ما همراه باشید تا از چگونگی درمان روماتیسم با طب سوزنی آگاه گردید.

 

این عملکرد بر پایه مفهوم چی ، یک شکل الزامی از انرژی بدن که در سراسر بدن در طول 20 مسیر مختلف به نام مریدین ها جریان پیدا می کند ، استوار می باشد. وقتی جریان چی در یک مریدین ، مسدود یا دچار اختلال می شود ؛ به بروز درد و بیماری منتهی می گردد. متخصص طب سوزنی ، از سوزن های کوچک برای تحریک نقاط خاص در تلاش برای درمان جریان چی و کاهش دادن ناهماهنگی های بدن و تسکین درد و بیماری استفاده می کند. قدمت طب سوزنی به هزاران سال پیش بازمی گردد ؛ هرچند طب غربی ، تئوری های طب سوزنی را پشتیبانی نمی کند ؛ ولی جامعه پزشکی ، مزایای بالقوه استفاده از طب سوزنی برای کمک به تسکین درد از طریق تحریک بافت های نرم دچار مشکل شده را از طریق فرو بردن سوزن ، درک کرده است. متاسفانه آزمایشات بالینی برای مطالعه طب سوزنی به طور پیوسته و تعمیم یافته انجام نشده است ، ولی شواهد در حال ظهوری وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی توانسته است علائم درد در بیمارانی که از درد مفاصل، بخصوص آرتروز و روماتیسم رنج می برند را تسکین دهد.

طب سوزنی چگونه برای روماتیسم سودمند است ؟

روش واقعی که طب سوزنی به وسیله آن ، درد و التهاب را کاهش می دهد هنوز شناخته نشده است. تئوری های پیشنهاد شده ؛ شامل تاثیرات ضد التهابی حاصل از فرو بردن سوزن از طریق سرکوب کردن واکنش های التهابی ، بهبود دادن جریان خون و ریلکس کردن ماهیچه ها می باشد. طب سوزنی ، یک روش مفید برای مدیریت دردهای روماتیسمی و درمان روماتیسم با طب سوزنی ؛ خصوصا به همراه سایر گزینه های درمانی می باشد.

درمان روماتیسم با طب سوزنی

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهد ؟

تحقیقات نشان داده اند که درمان ورم مفاصل و کنترل دردهای مزمن و به طور کلی درمان روماتیسم با طب سوزنی ، ممکن می باشد. با این وجود هنوز در این زمینه ، به منظور پشتیبانی از تاثیر گذاری طب سوزنی در تسکین درد ؛ شواهد بیشتری مورد نیاز می باشد.

روماتیسم مفصلی

هرچند تحقیقات هنوز اولیه و غیر استاندارد هستند ، ولی یک بررسی سیستماتیک در 43 مطالعه مختلف بر روی نمونه های انسانی و حیوانی دارای روماتیسم مفاصل نتایج مختلفی را نشان داده است . بنابراین بیشتر مطالعات بهبود در علائم و کاهش شاخص های بیولوژیکی روماتیسم مفاصل پس از یک یا چند جلسه طب سوزنی در یک دوره 4 هفته ای یا بیشتر را نشان می دهد.

نتایج سودمند پس از درمان روماتیسم با طب سوزنی ، در بیماران مبتلا به روماتیسم مفاصل ؛ شامل درد کمتر و سفت شدگی مفاصل و بهبود عملکرد فیزیکی می باشد. نتایج مطالعات انسانی و حیوانی مختلف نشان داده است که طب سوزنی در تعدیل رو به پایین سطوح اینترلوکین ها و فاکتور مرگ تومور ، پروتئین های سیگنال دهی سلولی ویژه به نام سیتوکین ها که در واکنش های التهابی دخیل بوده و در مشکلاتی از قبیل روماتیسم مفاصل ، افزایش سطح پیدا می کنند ؛ دارای توان بالقوه می باشد.

درمان روماتیسم با طب سوزنی

ورم مفاصل

طب سوزنی برای ورم مفاصل دست ، مفصل ران و زانو بسیار توصیه می شود. این بدان معناست که علیرغم این که تحقیقاتی برای تائید میزان تاثیر درمان مورد نیاز می باشد ، ولی امتحان کردن طب سوزنی برای بهره مندی از مزیت های درمانی آن ؛ ارزشمند است. اثر بخشی طب سوزنی برای درمان ورم مفاصل در نتایج تحقیقاتی و مطالعاتی ، محدود بوده و به دلیل کوچک بودن اندازه نمونه ، تغییر پذیری نتایج و احتمال تاثیرات دارویی ، بحث برانگیز می باشد. به دلیل وجود این فاکتورها ، نتیجه گیری در خصوص بزرگی تاثیرات سودمند طب سوزنی دشوار است ؛ ولی از آن جایی که خطر آسیب دیدگی نسبتا جزئی می باشد ، طب سوزنی در درمان ورم مفاصل را می توان به عنوان یک گزینه درمان جایگزین برای مدیریت و کنترل علائم ورم مفاصل در نظر گرفت.

درد مزمن

از آن جایی که آزمایشات بالینی نشان می دهد که طب سوزنی در ایجاد تسکین درد ، موثر بوده است ؛ بنابراین طب سوزنی می تواند به عنوان یک گزینه برای امتحان کردن اثر بخشی درمان بر روی افرادی که درد مزمن رنج می برند ، در نظر گرفته شود. یک بررسی سیستماتیک جدی نشان می دهد که داده های بدست آمده از 20827 بیمار و 39 آزمایش ، اثر بخش بودن درمان طب سوزنی درد درمان درد مزمن ماهیچه ای اسکلتی ، سردرد و درد ورم مفاصل را ثابت کرده است. در صورت بی خطر بودن طب سوزنی برای شما ، حتما در خصوص امتحان کردن این روش درمان بر اساس تاریخچه پزشکی تان ، گفتگو کنید. دیگر مزایای استفاده از طب سوزنی ؛ شامل تاثیرات آنتی اکسیدانی از طریق کاهش دادن تنش اکسایشی و التهاب ، بهبود متابولیسم انرژی و شروع آزاد سازی اندورفین ، هورمون های کمک کننده در تسکین درد ، می باشد.

خطرات و عوارض جانبی

طب سوزنی ، اساسا در صورت انجام گرفتن به وسیله یک متخصص حرفه ای و ماهر و به شکلی درست ؛ بی خطر می باشد. اگر قصد دارید درمان روماتیسم با طب سوزنی را امتحان کنید ، حتما آن را به دست بهترین دکتر طب سوزنی بسپارید. بزرگترین خطر مرتبط با درمان طب سوزنی ، خونریزی و کبودی ناشی از فرو بردن سوزن ها خصوصا در زمانی که شما دارای ناهنجاری های خونریزی از قبیل هموفیلی بوده یا از رقیق کننده های خون از قبیل وارفارین استفاده می کنید می باشد. در خصوص بی خطر بودن درمان طب سوزنی برای شما و تصمیم به انجام آن ، با پزشک خود گفتگو کنید. دیگر خطر بالقوه طب سوزنی ، شامل عفونت و آسیب دیدگی رگ های خونی و اعصاب در صورت انجام طب سوزنی به دستان یک فرد بی تجربه و نا آگاه یا تمیز نبودن سوزن ها می باشد.

درمان روماتیسم با طب سوزنی

جلسه درمان چگونه است ؟

در طول اولین جلسه درمان روماتیسم با طب سوزنی ، شما به یک اتاق خصوصی برده شده و درباره تاریخچه پزشکی و درد مفاصل و سایر نواحی بدن با شما گفتگو می شود. بعد از یک آزمایش فیزیکی مختصر ، شما دراز می کشید و متخصص طب سوزنی ، سوزن ها را در نقاط ویژه ای از بدن شما فرو می برد. بر حسب ناحیه درمان ، شما به روی کمر یا به روی شکم می خوابید. بهتر است لباس های گشادی بپوشید که بالا زدن آن ها و دسترسی به نواحی مختلف بدن آسان باشد. متخصص طب سوزنی ، سوزن ها را به مدت 20 تا 30 دقیقه در حالی که شما در حالت آرامش هستید ؛ دست نخورده رها می کند. پس از سپری شدن این مدت زمان ، سوزن ها از بدن خارج می شوند و جلسه درمان پایان می یابد.

درمان روماتیسم با طب سوزنی

مزایای طب سوزنی و نحوه عملکرد آن در درمان روماتیسم

در حالیکه طب سوزنی همچنان مخالفان خود را دارد ، اما مطالعات علمی حاکی از آن هستند که این فرایند می تواند به کاهش درد در کسانی که به روماتیسم دچار هستند ، کمک کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر ، تعدادی از افرادی که از درد روماتیسم رنج می برند ، پس از قرار گیری تحت پروسه طب سوزنی الکتریکی (electroacupuncture)، به طور چشم گیری شاهد کاهش شدت درد بودند. این نوع از طب سوزنی جریان الکتریکی را از طریق سوزن ها به محل درد می رساند. شرکت کنندگان در این این آزمایش ، با گذشت 24 ساعت از انجام پروسه ، کاهش درد را احساس کردند و به مدت 4 ماه از درد روماتیسم در امان بودند.

سوزن های طب سوزنی می توانند در تمام بدن قرار گیرند. اما نوک سوزن ها نبایستی دقیقا در ناحیه ای که درد احساس می شود ، قرار گیرد بلکه متخصص طب سوزنی نوک سوزن ها را در محلی که فشار ناشی از درد را متحمل شده است ، وارد می کند.  متخصص طب سوزنی ممکن است سوزن ها را بر روی پاها ، زانوها ، بازوها ، کتف ها و هر نقطه دیگری در بدن قرار دهد. تمرکز بر این نقاط منجر به کاهش ورم و التهاب و افزایش هورمون اندورفین شده و در نتیجه آن درد تسکین می یابد و فرد احساس راحت تری دارد. دیده شده است که بسیاری از مراجعه کنندگان به دلیل آرامشی که ایجاد می شود ، در طول پروسه طب سوزنی به خواب می روند.

درمان روماتیسم با طب سوزنی به چه کسانی توصیه نمی شود ؟

  1. افرادی که به ناهنجاری و اختلالات خونی دچار هستند ، نباید تحت طب سوزنی قرار گیرند. زیرا امکان دارد ترمیم محل ورود سوزن ها برای بدن آن ها دشوار باشد و باعث بروز مشکل یا عفونت شود.
  2.  بانوانی که باردار هستند نیز گزینه مناسبی برای این رود درمانی محسوب نمی شوند. زیرا طبق مطالعات بدست آمده طب سوزنی در زنان باردار منجر به زایمان زودرس می شود.
  3. انجام طب سنتی سوزنی نیز به کسانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند هم توصیه نمی شود. این افراد اگر درون بدن شان پیس میکر یا همان باتری قلب داشته باشند ، چنانچه در طول فرایند طب سوزنی از گرما یا جریان الکتریکی استفاده شود ، دستگاه آنان با مشکل مواجه خواهد شد
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات