درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی


یکی از درمان های موثر غیر دارویی برای طب سوزنی ، درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی ، می باشد. پیشرفت های گسترده در این زمینه نشان می دهد ، که استفاده از طب سوزنی برای درمان استرس و افسردگی ، یک روش درمان کارساز و موثر می باشد ؛ که میلیون ها نفر از افراد را در سراسر کره زمین ، از مزایای خود بهره مند ساخته است. اکنون بیایید در مقاله دکتر کتایون عمانیان بهترین دکتر طب سوزنی تهران ، بر نحوه عملکرد طب سوزنی و چگونگی تاثیر مثبت آن ، در درمان استرس و افسردگی بعنوان یک روش درمانی موثر ، نگاهی بیاندازیم.

 

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی روندی است که در آن سوزن های بسیار نازک توپر و استریل ، در نقاط خاصی از بدن ، تحت عنوان نقاط انرژی یا اصطلاحاً مریدین ها فرو برده می شوند. مریدین ها در سراسر بدن به مانند شبکه ، گسترده می باشند و با اندام های خاصی از بدن در ارتباط هستند. وقتی انسداد یا گرفتگی در مسیر جریان آزاد انرژی ، در مریدین های گسترده در بدن رخ می دهد ، بهترین دکتر طب سوزنی تهران می تواند این انسداد و گرفتگی ، را با اجرای تکنیک های خاص در برخی نواحی استراتژیک بدن ، رفع نموده و اختلال و بهم خوردن تعادل در بدن شما را درمان نماید. حال می خواهیم به درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی بپردازیم !

از بین بردن افسردگی با طب سوزنی ، چگونه اتفاق می افتد ؟

طب سوزنی از آن جهت برای درمان افسردگی موثر است ، که می تواند جریان انرژی در سراسر بدن را تنظیم نماید. این روند درمان ، قادر است تولید اندورفین را در بدن تحریک نماید. اندورفین ، ماده ای است که در بدن تولید شده و برای آرامش و سلامت روح ، الزامی می باشد. اندورفین ها مواد شیمیایی هستند ، که در مغز تولید می شوند و باعث می شوند ، که احساس خوبی در فرد ایجاد گردد. آن ها مولفه های مهمی در ایجاد توانایی در افراد ، برای واکنش نشان دادن به شکلی مناسب ، به محرک های فیزیکی و احساسی از قبیل عملکردهای گوارشی ، فشار خون ، درد و ضربان قلب می باشند.

درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی

طب سوزنی خصوصاً در زمینه درمان افسردگی در زنان باردار ، مفید می باشد. با توجه به اینکه در زنان باردار ، به دلیل موقعیت ویژه آن ها ، استفاده از گزینه های درمان محدود می باشد ؛ طب سوزنی به عنوان یک درمان بی خطر و مفید می تواند مشکلات مربوط به افسردگی را که در دوران بارداری ، واکنشی رایج به نظر می رسد ، درمان نماید. طب سوزنی را می توان به عنوان یک گزینه درمانی مستقل ، یا در ترکیب با اشکال دیگری از درمان ها ، از قبیل درمان شناخت رفتاری یا برخی داروها ، به منظور درمان علائم و نشانگان افسردگی مورد استفاده قرار داد.

مزایای طب سوزنی در درمان اضطراب

 

استفاده از طب سوزنی برای رفع استرس

استرس یک ناهنجاری تضعیف کننده سلامت روحی و روانی می باشد ، که می تواند کیفیت زندگی یک فرد را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. عدم مدیریت و کنترل کردن استرس می تواند ، باعث بروز مشکلات و اختلالاتی در زندگی روزمره یک فرد شود. در این میان ، طب سوزنی می تواند بعنوان یک روش درمان موثر ، بدون بر جای گذاردن عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای استفاده شده برای درمان استرس، تاثیرات مثبت خود را بر جای گذاشته و کیفیت از دست رفته زندگی فرد ، را دوباره بازیابی نماید. بدن انسان قادر است ، استرس را از طریق مکانیزمی به نام تغییر پذیری و تنوع ضربان قلب (HRV ) ، مدیریت و کنترل نماید. همچنین بدن ما می تواند ضربان قلب مان را در واکنش به محرک های محیطی اطرافمان ، مدیریت کند. داشتن HRV یا تنوع ضربان قلب بالاتر ، به معنی برخورداری از سلامت بهتر و توانایی بیشتر برای غلبه بر استرس می باشد.

رویکرد درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی

طب سوزنی می تواند ، به بدن در غلبه نمودن و تحت کنترل در آوردن استرس ، کمک کند. طب سوزنی این تاثیر شگفت انگیز خود را از طریق کمک ، به بهبود بخشیدن به سطح کیفی HRV یا تغییر پذیری و تنوع ضربان قلب ، انجام می دهد. وقتی مغز ما تحت فشار استرس قرار دارد ، مواد و ترکیبات نوروشیمیایی تولید می شوند. تحقیقات و یافته های علمی نشان داده اند ، که طب سوزنی دارای تاثیراتی می باشد ، که می تواند تولید این مواد و ترکیبات نوروشیمیایی ، را مهار کرده و تحت کنترل در آورد.

ملاحظات مربوط به رفع استرس و افسردگی

انواع مختلفی از داروها ، از سوی پزشکان برای درمان استرس و افسردگی ، تجویز می شود ؛ ولی همیشه همه بیماران ، به شکل مطلوبی به این داروها واکنش نشان نداده ، و تاثیرات بر جای مانده از مصرف آن ها در بیماران ، نتیجه بخش نمی باشد. در برخی بیماران ، گاهی تاثیرات مربوط به عوارض جانبی مصرف داروهای ضد افسردگی و استرس ، از تاثیرات مثبت آن فراتر می رود و این اصلاً اتفاق خوبی ، به شمار نمی آید. در این شرایط است که فرد به درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی روی می آورد.

درمان افسردگی با طب سوزنی چه مزیت هایی دارد ؟

امروزه طب سوزنی در درمان خیلی از بیماری های به عنوان یک راه کم تهاجم و محبوب شناخته می شود که روزانه متقاضیان ان رو به افزایش هستند. افسردگی و استرس دو عامل بسیار مضر برای سلامت روان هر فرد می باشند که به کمک این تراپی ، کنترل و درمان می شوند. از فواید این روند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • در قیاس با پروسه دارو درمانی ، عوارض بسیار کمتر و ناچیزی دارد.
  • طب سوزنی ترشح اندورفین که هورمون نشاط آور است را تحریک می کند.
  • دردی را در پی ندارد و بسیار پروسه آرامش بخشی است. به گونه ای که در جلسه درمان ، به محض وارد شدن سوزن در نقطه مناسب شما شاهد تغییر حالت و جریان یافتن انرژی مثبت در بدن خواهید بود

درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی - دکتر عمانیان

رایج ترین تاثیرات و عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی ، شامل بروز مشکلات مربوط به تسکین موقتی ، و مشکلات مربوط به حافظه و اختلالات خواب می باشد. در برخی از بیمارانی که به این داروها واکنش نشان می دهند ، گاهی تعیین دوز مناسب جهت مصرف برای دستیابی به نتیجه مطلوب ، به مدتی زمان نیاز دارد. بسیاری از بیماران به این نتیجه دست پیدا کرده اند ، که می توانند علائم و نشانگان مربوط به استرس و افسردگی را ، از طریق یک دستاورد تلفیق شده که شامل درمان با استفاده از طب سوزنی ، CBT و درمان های دارویی می باشد ، تحت کنترل در آورند.

چرا باور بر این است که طب سوزنی یک درمان موثر برای استرس و افسردگی می باشد ؟

طب سوزنی قادر است با بکار گیری برخی تکنیک های ویژه ، فرایند بهبود توسط خود بدن را تحریک نموده ، و می تواند به شکل موثری ، دامنه مشکلات مربوط به سلامت را کنترل نماید. این درمان ، شکلی از طب سوزنی به سبک چینی می باشد ، که برای بیش از 3000 سال مورد استفاده قرار گرفته است. ثابت شده است ، که طب سوزنی برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی موثر است. از طریق تحریک سیستم های مختلف ، بیماران می توانند تسکین درد را تجربه کرده ، کیفیت خواب بهتری داشته ، گوارش در آن ها بهتر صورت گرفته و حس آرامش ، در آنها ارتقا یابد. شواهد بسیاری در خصوص ارزیابی تاثیر طب سوزنی ، در درمان استرس و افسردگی ، به دست آمده است. تا به امروز ، مطالعات نشان داده اند که تحقیقات انجام شده ، نتایج جامعی را به دست داده است.

چند جلسه برای درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی مورد نیاز است ؟

بدن افراد دارای ویژگی ها و واکنش های متفاوت با یکدیگر می باشد ، و در نتیجه تعداد و طول درمان ها نیز در میان بیماران مختلف ، متفاوت است. زمانی که شما در خصوص بهره مند شدن از این درمان تصمیم گیری می کنید ، بهترین دکتر طب سوزنی تهران در مورد جنبه های مختلف آن با شما گفتگو می کند. طول مدت درمان ، به شکل درمانی که متخصص طب سوزنی شما برایتان تشخیص داده است ، بستگی دارد. ایده پیشنهادی ، بهره مندی از درمان برای رسیدن به یک مرحله بهبود در چند جلسه نزدیک به هم ، و سپس مقیاس بندی جلسات در فواصل زمانی طولانی تر ، برای حفظ نتیجه می باشد. همچنین باید خاطر نشان کنیم ، که شما همیشه باید با بهترین متخصص طب سوزنی در تهران ، قبل از تصمیم گیری برای استفاده از درمان های دارویی ، تغییر دوز آن یا ترک مصرف دارو ، گفتگو کنید.

درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی - دکتر عمانیان

 

ضرورت درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی

استرس و افسردگی ، می توانند تاثیرات معکوس را بر روی کیفیت زندگی فرد بر جای گذارد ؛ از این رو میلیون ها نفر ، به دنبال راه حل هایی برای کمک به خود در مدیریت و کنترل مشکلات شان ، می باشند. بسیاری از آنها در برابر دستاوردهای درمانی رایج ، مقاوم هستند. طب سوزنی یک مسیر درمان جدید ، را در پیش روی بیماران قرار می دهد و راه حلی را برای مدیریت موثر زندگی روزمره ، در پیش روی بیماران برای لذت بردن از زندگی خود ، از طریق بازیابی سلامت شان قرار می دهد.

عوارض و ریسک های ممکن

این تکنیک برای بیشتر اشخاص خطری ندارد و به ندرت موجب بروز عارضه می شود. اما بهرحال ممکن است برخی عوارض رخ دهند که در ادامه مقاله درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی آن ها را بیان کرده ایم:

  • خارش در ناحیه ای که مورد درمان قرار گرفته است
  • واکنش حساسیت زا به سوزن ها
  • بی حسی و درد
  • خونریزی خفیف از محل ورود سوزن ها
  • کبودی
  • انقباض غیرارادی عضلات
  • خستگی و گیجی

در مواردی طب سوزنی منجر به عفونت ، آسیب به ستون فقرات و مشکلات قلبی ریوی شده است. این مشکلات اغلب به علت خطاهای پزشکی و عدم مهارت پزشک رخ می دهند. به همین دلیل تنها باید به بهترین متخصص طب سوزنی در تهران مراجعه کنید.

استراتژی های کاربردی جهت حفظ نتیجه درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی

همانطور ک هواقف هستند ، طب سوزنی با تحریک نقاطی از بدن ، موجب پایین آمدن سطح استرس می شود و به دنبال آن با جریان یافتن انرژی مثبت در بدن ، اثرات افسردگی نیز کمرنگ می شوند. بدین ترتیب شما برای حفظ این نتیجه از سوی بهترین دکتر طب سوزنی تهران توصیه هایی دریافت خواهید کرد. شما می توانید این موارد را در فواصل بین هر جلسه درمانی در خانه به انجام رسانید.

مراقب تغذیه خود باشید : رژیم غذایی در حفظ ثمره بدست آمده از طب سوزنی نقش بسیار کلیدی دارد. به جای آن که بعد از جلسه درمانی به سراغ فست فودهایی مثل پیتزا و نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه بروید ، این موارد را با مصرف خوراکی هایی که پایه گیاهی داشته و نوشیدن آب بسیار جایگزین کنید.

تحرک داشته باشید : انجام فعالیت های فیزیکی خود نوعی روند درمانی است که به دور شدن انرژی های منفی و کاهش استرس کمک بسیاری می کند. تکنیک های ورزشی مثل یوگا و تای چی در حفظ تعادل و بالانس بدن بسیار تاثیر گذار هستند.

تنفس عمیق : اگر چه خیلی از تمرینات تنفسی به ریلکس شدن شما کمک می کنند ، اما اگر تنها به تنفس عمیق هم بپردازید می توانید نتیجه مطلوب را کسب کنید. به این صورت که در هر دقیقه چهار مرتبه چرخه تنفسی را انجام دهید تا به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. عمل دم را انجام داده و به مدت 7 ثانیه در این حالت باقی بمانید سپس طی 7 ثانیه بازدم داشته باشید.

درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی + دکتر عمانیان

برنامه زمانی درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی

می توان این روش را هر روز هفته یا تنها هفته ای یکبار به کار برد. تکرار زودهنگام این درمان ممکن است برای برخی افراد مشکل باشد ، زیرا که نیاز به وقت و هزینه دارد. برای طرح یک برنامه زمانی با پزشک خود مشورت کنید تا این روند با نیازهای فیزیکی ، احساسی و مالی شما سازگار باشد.

نکته : امکان دارد در ابتدا لازم باشد دفعات بیشتری را به مطب مراجعه کنید ، اما پس از بهبودی نیازی به ویزیت مرتب نباشد.

آیا این طب افسردگی را درمان می کند یا تنها علائم همراه آن را؟

طب سوزنی می تواند به تسکین مشکلات و علائم مربوط به افسردگی و بیماری های زیرمجموعه آن کمک کند ، اما با این حال نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود تا درمان خود بیماری توسط این روش تایید شود. محققان دریافته اند که الکترواکوپانکچر یا طب سوزنی الکتریکی که در آن جریان الکتریسیته از طریق سوزن به بدن منتقل می شود ، به اندازه فلوکسیتین در آرام کردن نشانه های این بیماری تاثیر گذار است.

در تحقیقی دیگر ، محققان تاثیر این درمان را بر ناتوانی جنسی ، یکی از شایع ترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی آزمایش کردند. هم مردان و هم زنان پیشرفت قابل توجهی را پس از دوازده هفته بهره گرفتن از این متد نشان دادند.

می توان این تکنیک را به تنهایی استفاده کرد؟

با اینکه برای درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی می توان از این روش به تنهایی بهره گرفت ، اما تحقیقات نشان می دهند که ترکیب آن با قرص های ضدافسردگی و دیگر درمان های پزشکی تاثیری چند برابر دارد.

این روند برای چه کسانی مناسب است؟

در ادامه مقاله درمان استرس و افسردگی با طب سوزنی به این موضوع پرداخته ایم. اگر شما مایل به انجام این درمان هستید ، بهتر است تحقیقاتی را انجام دهید ، مزایا و معایب آن را بررسی کنید و انتخاب های پیش رویتان را مورد ارزیابی قرار دهید. پیش از هر اقدامی این سوالات را از خود بپرسید:

  • با این روش مشکلی ندارم؟ دیرباور بودن شما یکی از دلایلی است که ممکن است این تکنیک جواب ندهد.
  • می توانم به صورت مرتب به مطب مراجعه کنم؟ طب سوزنی یک تراپی مداوم می باشد. بنابراین باید وقت کافی داشته باشید.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات