از طب سوزنی چه می دانید ؟

طب سوزنی یا سوزن درمانی ، از جمله مراقبت های بهداشتی چین است که قدمت آن حداقل به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. به طور کلی طب سوزنی ؛ به عمل نفوذ سوزن های نازک و فلزی به پوست اطلاق می شود که از طریق حرکات ملایم و خاص دست پزشک یا با تحریک الکتریکی فعال می شوند.

نظریه کلی طب سوزنی بر این فرض استوار است که بدن انسان بیش از ۲۰ نقطه برای سوزن درمانی دارد که توسط مسیرهایی به هم متصل شده اند.

این مسیرها از طریق بدن ، یک جریان انرژی (Qi) ایجاد می کنند که مسئول سلامت کلی است و اختلال در این جریان ، می تواند باعث بیماری شود.

اعتقاد بر این است که با استفاده از طب سوزنی در نقاط خاص ، می توان سبب بهبود جریان Qi شده و در نتیجه سلامت را بهبود بخشید.

طب سوزنی

مطالعات انجام شده ، نشان داده است که سوزن درمانی برای شرایط مختلف می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد ؛ البته باید خاطر نشان نمود که این روش درمانی بر روی همه افراد قابل انجام نیست.

از این رو در صورتی که تمایل به استفاده از این روش دارید ، حتما با پزشک متخصص طب سوزنی ؛ مشورت کنید.

لازم به ذکر است که انجام روش درمانی طب سوزنی ؛ تنها در صلاحیت پزشکانی است که آموزش های لازم در این زمینه را پشت سر گذاشته و مدرک معتبر برای انجام آن را دارا می باشند.

در حین سوزن درمانی چه احساسی خواهید داشت ؟

پیش از هر چیز ، توجه داشته باشید که سوزن ها صرفا به نقطه ای وارد می شوند که احساس فشار یا درد در آن جا دارید.

همانطور که اشاره شد ، سوزن درمانی با استفاده از سوزن هایی نازک انجام می شود ؛ ممکن است در طول سوزن درمانی ، سوزن ها گرم شوند یا جریان الکتریکی خفیفی بر روی آن ها اعمال شود.

به طور کلی طب سوزنی ، حداقل درد را به همراه دارد ؛ البته باید متذکر شد که قرار دادن نامناسب سوزن ، می تواند باعث درد در طول درمان شود ، لذا سوزن ها باید برای جلوگیری از عفونت ، استریل شوند.

از این رو اکیدا توصیه می شود که برای سوزن درمانی ، به دنبال یک پزشک متخصص طب سوزنی واجد شرایط باشید.

گزارشاتی که در رابطه با طب سوزنی و احساس ناشی از آن انجام پذیرفته ؛ حاکی از آن است که برخی افراد در حین انجام این روش درمانی ، احساس افزایش سطح انرژی داشته و برخی دیگر از افراد احساس آرامش را تجربه می کنند.

باید توجه داشت که گاهی به جای سوزن ، از ابزار دیگری برای تحریک نقاط طب سوزنی استفاده می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• حرارت (moxibustion)
  • فشار (طب فشاری)
  • اصطکاک
  • مکش (فنجان)
  • تکانه های انرژی الکترومغناطیسی

طب سوزنی چگونه بر بدن تاثیر می گذارد ؟

اعتقاد بر این است که نقاط طب سوزنی باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شوند.

این امر ، به نوبه خود مواد شیمیایی را به داخل عضلات ، نخاع و مغز آزاد می کند.

این تغییرات بیوشیمیایی ، می توانند توانایی بدن را برای درمان طبیعی خود تحریک کنند و آرامش جسمی و روانی را برای بیمار به ارمغان آورند.

طب سوزنی

تاثیر طب سوزنی در درمان بیماری ها

بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه ملی بهداشت ؛ می توان از سوزن درمانی به عنوان یک درمان موثر به تنهایی یا در ترکیب با درمان های دیگر برای درمان بیماری ها و اختلالات زیر یاد کرد :

• آسم
  • پروستات
  • هپاتیت
  • هموروئید

همچنین طب سوزنی ، در برخی موارد ممکن است به توانبخشی بیماری پارکینسون و سکته مغزی نیز کمک کند.

سوزن درمانی کدام اختلالات روانی را درمان می کند ؟

• اضطراب
  • بی خوابی
  • عصبانیت
  • نوروسیس

آیا طب سوزنی عوارض دارد ؟

در صورتی که سوزن درمانی ، توسط یک متخصص حاذق و مجرب انجام پذیرد ؛ قاعدتا به نتایج قابل قبول و مطلوبی منتج شده و عوارض به دنبال نخواهد داشت.

در غیر این صورت ، افراد ممکن است با برخی عوارض و خطرات احتمالی ناشی از این روش درمانی مواجه گردند.

از شایع ترین عوارض احتمالی سوزن درمانی عبارتند از :

• درد و خونریزی
  • بثورات پوستی
  • واکنش های آلرژیک
  • کبودی
  • تهوع و سرگیجه
  • غش و از حال رفتن
  • آسیب نخاعی
  • آسیب سیستم عصبی مرکز

بنابراین برای کاهش خطر اثرات نامطلوب ، سوزن درمانی همیشه باید توسط یک پزشک دارای مجوز که به درستی آموزش دیده صورت پذیرد و درمان باید با استفاده از سوزن استریل یکبار مصرف انجام شود.