طب سوزنی یا سوزن درمانی ، از جمله مراقبت های بهداشتی چین است که قدمت آن حداقل به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. به طور کلی این طب سنتی به عمل نفوذ سوزن های نازک و فلزی به پوست اطلاق می شود که از طریق حرکات ملایم و خاص دست پزشک یا با تحریک الکتریکی فعال می شوند، توصیه می کنم اگر می خواهید تحت این پروسه درمانی قرار بگیرید ، این مقاله که توسط دکتر کتایون عمانیان تهیه شده است را تا انتها مطالعه نمایید. اگر می خواهید تحت این درمان قرار بگیرید ، می توانید به ایشان که بهترین دکتر طب سوزنی در تهران هستند مراجعه کنید.

طب سوزنی - دکتر کتایون عمانیان

نظریه کلی این طب سنتی بر این فرض استوار است که بدن انسان بیش از ۲۰ نقطه برای سوزن درمانی دارد که توسط مسیرهایی به هم متصل شده اند. این مسیرها از طریق بدن ، یک جریان انرژی (Qi) ایجاد می کنند که مسئول سلامت کلی است و اختلال در این جریان ، می تواند باعث بیماری شود. اعتقاد بر این است که با استفاده از سوزن درمانی در نقاط خاص ، می توان سبب بهبود جریان Qi شده و در نتیجه سلامت را بهبود بخشید.

درمان با طب سوزنی

مطالعات انجام شده ، نشان داده است که سوزن درمانی برای شرایط مختلف می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد ؛ البته باید خاطر نشان نمود که این روش درمانی بر روی همه افراد قابل انجام نیست. از این رو در صورتی که تمایل به استفاده از این روش دارید ، حتما با بهترین دکتر طب سوزنی تهران مشورت کنید. لازم به ذکر است که انجام روش درمانی این طب سنتی تنها در صلاحیت پزشکانی است که آموزش های لازم در این زمینه را پشت سر گذاشته و مدرک معتبر برای انجام آن را دارا می باشند.

آیا انواع مختلفی از طب سوزنی وجود دارد ؟

بعضی از متخصصان این طب سنتی که عمدتاً از اصول سنتی و قدیمی چینی ها پیروی می کنند ، تمرکز اصلی شان بر هدایت انرژی Qi در تمام بدن می باشد. متخصصان دیگر نیز به سبک طب غربی ، از سوزن ها به جهت تحریک سیستم های بدن استفاده می کنند. شایان ذکر است که بسیاری از پزشکان ، ترکیبی از این دو رویکرد را انجام می دهند. دیگر رویکرد این طب سنتی ، در راستای درمان سندرم درد میوفاسیال است. این عارضه عضلات و بافت های پیوندی را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که عضلات تحت فشار یا صدمه قرار می گیرند ، اغلب موجب تحریک نقاط ماشه ای و نواحی دردناک می شوند. نقاط ماشه ای در ماهیچه ها ممکن است باعث بروز درد در دیگر نقاط بدن شوند. بهترین دکتر طب سوزنی تهران به کمک پروسه درمانی نقاط ماشه ای (trigger point therapy ) سندرم درد میوفاسیال را بهبود می بخشد.

چگونه برای قرار گرفتن تحت پروسه سوزن درمانی آماده می شویم ؟

قبل از این پروسه درمانی آمادگی خاصی مورد نیاز نمی باشد. انتخاب یک دکتر ماهر و با تجربه ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در زمان آماده شدن برای بهره مندی از این روند درمان ، مورد توجه قرار دهیم. در انتخاب پزشک ، از افرادی که به آن ها اعتماد دارید کمک بگیرید. اعتبار متخصص مربوطه معرفی شده را مورد بررسی قرار دهید. بهترین متخصص طب سوزنی در تهران باید دوره های لازم را سپری کرده ، آزمون های مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته و گواهینامه مربوطه را دریافت نموده باشد.

انتخاب یک دکتر خوب به شما کمک می کند تا روند مد نظرتان به بهترین نحو انجام شود و درگیر عارضه یا مشکل خاص نشوید. پس از انتخاب و مراجعه به دکتر ، جلسه مشاوره ای خواهید داشت. حال در جلسه مشاوره طب سوزنی چه می گذرد ؟

جلسه مشاوره بدین منظور انجام می شود که پزشک نسبت به بیماری شما آگاهی کامل تری بدست آورد تا بتواند روند طب سوزنی را بهتر پیش ببرید و تعیین نماید به چند جلسه درمانی نیازمند هستید. همچنین ایشان با آگاهی از وضعیت بیمار ، می تواند پی ببرد که این روند درمانی برای او مناسب است یا خیر.

طب سوزنی - دکتر کتایون عمانیان

در حین درمان چه احساسی خواهید داشت ؟

پیش از هر چیز ، توجه داشته باشید که سوزن ها صرفا به نقطه ای وارد می شوند که احساس فشار یا درد در آن جا دارید. همانطور که اشاره شد ، سوزن درمانی با استفاده از سوزن هایی نازک انجام می شود. ممکن است در طول سوزن درمانی ، سوزن ها گرم شوند یا جریان الکتریکی خفیفی بر روی آن ها اعمال شود. به طور کلی پروسه سوزن درمانی، حداقل درد را به همراه دارد ؛ البته باید متذکر شد که قرار دادن نامناسب سوزن ، می تواند باعث درد در طول درمان شود ، لذا سوزن ها باید برای جلوگیری از عفونت ، استریل شوند. از این رو اکیدا توصیه می شود که برای سوزن درمانی ، به دنبال بهترین دکتر طب سوزنی در تهران باشید. گزارشاتی که در رابطه با این طب سنتی و احساس ناشی از آن انجام پذیرفته ، حاکی از آن است که برخی افراد در حین انجام این روش درمانی ، احساس افزایش سطح انرژی داشته و برخی دیگر از افراد احساس آرامش را تجربه می کنند. باید توجه داشت که گاهی به جای سوزن ، از ابزار دیگری برای تحریک نقاط طب سوزنی استفاده می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• حرارت (moxibustion)
  • فشار (طب فشاری)
  • اصطکاک
  • مکش (فنجان)
  • تکانه های انرژی الکترومغناطیسی

طب سوزنی چگونه بر بدن تاثیر می گذارد ؟

اعتقاد بر این است که نقاط طب سوزنی باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شوند. این امر ، به نوبه خود مواد شیمیایی را به داخل عضلات ، نخاع و مغز آزاد می کند. این تغییرات بیوشیمیایی ، می توانند توانایی بدن را برای درمان طبیعی خود تحریک کنند و آرامش جسمی و روانی را برای بیمار به ارمغان آورند.

طب سوزنی

تاثیر طب سوزنی در درمان بیماری ها

بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه ملی بهداشت ، می توان از سوزن درمانی به عنوان یک درمان موثر به تنهایی یا در ترکیب با درمان های دیگر برای درمان بیماری ها و اختلالات زیر یاد کرد :

• آسم
  • درمان عوارض بیماری سرطان
  • بیماری های مغز و اعصاب
  • درمان اثرات پیری پوست

همچنین طب سوزنی ، در برخی موارد ممکن است به توانبخشی بیماری پارکینسون و سکته مغزی نیز کمک کند.

سوزن درمانی کدام اختلالات روانی را درمان می کند ؟

• اضطراب
  • بی خوابی
  • عصبانیت
  • نوروسیس

بعد از روند طب سوزنی

برخی از افراد پس از درمان احساس آرامش می کنند و در برخی دیگر سطح انرژی ، افزایش می یابد و فرد احساس پر انرژی بودن را خواهد داشت. علائم یا عوارض جانبی جزئی بعد از درمان به طور طبیعی باید ظرف چند روز بهبود یابد. اگر این علائم ظرف چند روز بهبود نیافت ، با دکتر عمانیان ، بهترین متخصص طب سوزنی تهران ، مشورت کنید.

نتایج

تعیین دامنه فواید و مزایای این طب سنتی با توجه به وسیع بودن آن ، گاهی دشوار است. اما بسیاری از افراد آن را به عنوان راه حلی مفید برای کنترل انواع شرایط دردناک موثر می دانند. طب سوزن درمانی عوارض جانبی بسیار کمی به همراه دارد ؛ بنابراین اگر کنترل درد با روش های معمول برای شما به امری بی اثر تبدیل شده است ، این طب بخصوص به عنوان روشی برای کنترل و خلاصی از شر درد و راهکاری مناسب ، توصیه می شود.

آیا طب سوزنی عوارض دارد ؟

در صورتی که سوزن درمانی ، توسط بهترین دکتر طب سوزنی تهران انجام پذیرد ، قاعدتا به نتایج قابل قبول و مطلوبی منتج شده و عوارض به دنبال نخواهد داشت. در غیر این صورت ، افراد ممکن است با برخی عوارض و خطرات احتمالی ناشی از این روش درمانی مواجه گردند. از شایع ترین عوارض احتمالی سوزن درمانی عبارتند از :

• درد و خونریزی
  • بثورات پوستی
  • واکنش های آلرژیک
  • کبودی
  • تهوع و سرگیجه
  • غش و از حال رفتن
  • آسیب نخاعی
  • آسیب سیستم عصبی مرکز

بنابراین برای کاهش خطر اثرات نامطلوب ، سوزن درمانی همیشه باید توسط یک پزشک دارای مجوز که به درستی آموزش دیده صورت پذیرد و درمان باید با استفاده از سوزن استریل یکبار مصرف انجام شود.

خطرات سوزن درمانی

اگر متخصص طب سوزنی بهترین و باتجربه بوده و از سوزن های استریل مخصوص استفاده کند ، پروسه درمانی خطر یا عارضه جانبی را به همراه نخواهد داشت. عوارض جانبی شایع در این روند درمان ، شامل درد جزئی و خونریزی مختصر یا کبودی در ناحیه ای که سوزن ها در آن وارد شده اند ، می باشد. سوزن های یکبار مصرف در حال حاضر ، جهت استفاده در این درمان ، ابزاری استاندارد محسوب می شوند ؛ بنابراین در صورت استفاده از این نوع سوزن ها خطر عفونت به حداقل سطح ممکن و گاهی صفر می رسد. برخی افراد کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی محسوب نمی شوند.

طب سوزنی

اگر به یک یا چند مورد از موارد زیر دچار هستید ، داوطلب خوبی برای بهره مند شدن از این درمان، محسوب نمی شوید :

ابتلا به ناهنجاری های خونریزی : در صورت داشتن ناهنجاری های خونریزی یا در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون ، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از فرو بردن سوزن ها افزایش می یابد.

نامیزان بودن ضربان قلب : طب سوزنی شامل استفاده از پالس های ملایم الکتریکی است ، که از طریق سوزن ها به بدن انتقال داده می شود. اگر ضربان قلب شما نامنظم است ، این طب سنتی می تواند عملکرد ضربان قلب را مختل کند.

بارداری : تصور می شود که برخی از انواع سوزن درمانی ، باعث تحریک زایمان می شود و در نتیجه می تواند خطر زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

تعداد جلسات درمانی

به منظور معین کردن تعداد جلسات درمانی مورد نیاز ، پزشک وضعیت و نوع بیماری ، شدت آن و چگونگی پاسخ بدن به نحوه درمان را مورد نظر قرار می دهد. اکثر بیماران بایستی هفته ای یکبار را برای انجام طب سوزنی در تهران به مطب دکتر عمانیان مراجعه کنند. دقت داشته باشید که امکان دارد در جلسات اول و دوم تغییر چندانی را در وضعیت خود احساس نکنید. به همین خاطر بایستی حداقل پنج جلسه درمانی را پشت سر بگذارید تا به نتیجه ای که می خواهید برسید.

سوزن درمانی چه مزیت هایی دارد ؟

طب سوزنی در تهران امروزه به یکی از رویکردهای درمانی پرطرفدار مبدل شده است و افراد زیادی در هر سنی برای رفع مشکلات و بیماری های خود به بهترین دکتر طب سوزنی مراجعه می کند. از مزیت هایی که این پروسه را محبوب ساخته می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• فرد تحت بیهوشی قرار نمی گیرد ، بنابراین از عوارض احتمالی داروی بیهوشی در امان است
  • این درمان یک فرایند غیر تهاجمی است
  • در درمان بسیاری از بیماری ها و کنترل دردهای مختلف کاربرد پذیر است
  • جلسات درمان زمان بر و حوصله سر بر نمی باشند.

بنابراین افراد می توانند با انجام این طب سوزنی ، به خصوص در زمان مناسب ، از قرار گرفتن تحت جراحی و روندهای تهاجمی که سخت و طاقت فرسا هستند ، تا حد امکان جلوگیری کنند و در عین حال با چند جلسه درمانی سلامتی خود را بدست آورند.

تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ چیست ؟

به طور کلی روند طب سوزنی بسیار قبل تر از درای نیدلینگ وارد عرصه پزشکی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اصلی ترین تفاوتی که بین طب سوزنی و سوزن خشک (درای نیدلینگ) وجود دارد این است که در طب سوزنی ، برای وارد کردن سوزن ، نقاط خاص و مشخصی مورد هدف پزشک است و همواره این نقاط تحت روند درمانی قرار می گیرند اما در پروسه درای نیدلینگ ، متخصص با توجه وضعیت بیمار و ناحیه آسیب دیده ، نقاط را برای وارد کردن سوزن ها معین می کند.

آیا کاهش وزن و لاغری با طب سوزنی حقیقت دارد ؟

یکی از مواردی که امروزه متقاضیان بسیاری را به سمت این روند سوق داده است نتیجه بخش بودن آن در کاهش وزن و لاغری است. هر فرد با توجه به شرایط خود و میزان اضافه وزنی که دارد باید تعدادی جلسه طب سوزنی را پشت سر بگذارد. به تدریج با گذراندن جلسات درمانی لاغری با طب سوزنی به وضوح شاهد تغییرات وزن و لاغری در خود می شوند.