طب سوزنی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین سیستم های بهبود مورد استفاده در سراسر دنیا است. این تکنیک که از کشور چین منشاء گرفته به طب سوزنی به سبک چینی مشهور است ، دارای قدمت 3500 ساله می باشد و امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده رواج یافته است.

طب سنتی چین 2000 نقطه طب سوزنی را در بدن انسان شناسایی کرده است که توسط 20 مسیر ( 12 مسیر اصلی و 8 مسیر فرعی ) به نام مریدین به هم وصل شده اند.

این مریدین ها ، انرژی حیاتی chi را بین سطح بدن و اندام های داخلی به جریان در می آورند.

لازم به ذکر است که chi ، معادل چینی انرژی می باشد.

هر نقطه ، تاثیر متفاوتی بر روی chi که از آن عبور می کند ؛ دارد.

باور بر این است که chi ، به تنظیم تعادل بدن کمک می کند.

این انرژی حیاتی ، تحت تاثیر نیروهای متقابل یین و یانگ که نمایانگر انرژی مثبت و منفی بوده و به دنیا و بدن انسان نیرو وارد می کند ، قرار دارد.

باور بر این است که طب سوزنی ، تعادل بین یین و یانگ را حفظ کرده و در نتیجه امکان جریان یافتن نرمال انرژی حیاتی chi در سراسر بدن و بازیابی سلامت روح و جسم را فراهم می آورد.

طب سوزنی به سبک چینی چگونه عمل می کند ؟

تئوری های متعددی در خصوص نحوه عملکرد طب سوزنی وجود دارد.

یکی از این تئوری ها بیان می کند که تکانه های درد مسدود می شوند و نمی توانند در دروازه های مختلف به مغز و ستون فقرات برسند.

از آنجایی که اکثر نقاط طب سوزنی به ساختارهای عصبی متصل هستند یا در نزدیکی آن ها قرار دارند ، این نشان می دهد که طب سوزنی سیستم عصبی را تحریک می کند.

طب سوزن به سبک چینی

تئوری دیگر بیان می کند که طب سوزنی ، بدن را برای تولید مواد نارکوتیک شکل ؛ به نام اندورفین ها که باعث کاهش درد می شوند ، تحریک می کند.

مطالعات دیگر دریافته اند که مواد تسکین دهنده درد به نام افیون ، در طول درمان طب سوزنی در بدن آزاد می شوند.

طب سوزن به سبک چینی ، بی خطرترین مکانیسمی است که مکانیسم خود درمانی بدن را بدون هیچ گونه عوارض جنبی زیانباری تحریک می کند.

طب سوزنی ، یکی از قدیمی ترین تکنیک های سنتی درمانی چین است و یک روش طبیعی برای بهبود می باشد.

آیا طب سوزنی دردناک است ؟

بر خلاف سوزن های تزریق زیر جلدی ، سوزن های طب سوزنی توپر بوده و به نازکی مو هستند و برای برش دادن پوست طراحی نشده اند.

آن ها در مقایسه با سوزن های تزریق زیر جلدی ؛ بر حسب نوع درمان انجام شده ، در کمتر از نیم سانتیمتر تا یک سانتیمتر ، در سطوح توخالی تری فرو برده می شوند.

هرچند هر فرد طب سوزنی را به شکل متفاوتی احساس می کند ولی بیشتر افراد در زمان فرو برده شدن سوزن ها درد اندکی را تجربه می کنند.

برخی افراد تجربه کردن حس هیجان را گزارش داده اند و برخی دیگر در طول درمان ، احساس آرامش داشته اند.

اگر شما درد زیادی را در طول فرو بردن سوزن ها تجربه کنید ، این نشان دهنده درست انجام نشدن روند می باشد.

آیا طب سوزنی به سبک چینی بی خطر است ؟

وقتی پزشک متصدی انجام طب سوزنی ، دارای مدرک معتبر بوده و دوره دیده باشد ؛ طب سوزنی بسیار بی خطر است.

طب سوزنی ؛ به عنوان یک سیستم مراقبت از سلامت ، دارای یک ایمنی ذاتی می باشد.

از آن جایی که در این درمان ، از دارو استفاده نمی شود ؛ بیماران هیچ گونه نگرانی در خصوص مصرف چندین دوز دارو یا رنج بردن از واکنش های معکوس احتمالی ندارند.

همچنین از آن جایی که پزشک با استفاده از تکنیک های استفاده شده برای استریل لوازم جراحی ، سوزن ها و لوازم طب سوزنی را استریل می کند ، یا از سوزن های یکبار مصرف استفاده می نماید ، باید اشاره داشت که هیچ گونه خطر عفونت ناشی از درمان وجود نخواهد داشت.

طب سوزنی به سبک چینی چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

در اواخر دهه 1970 ؛ سازمان بهداشت جهانی توانایی طب سوزنی را برای درمان چهارده بیماری رایج از جمله :

• مشکلات عصبی ، ماهیچه ای ، اسکلتی ( مثل دردهای عصبی ، بیخوابی و سرگیجه )
  • ناهنجاری های روحی و روان شناختی ( مثل افسردگی و اضطراب )
  • ناهنجاری های گردش خون ( مثل پرفشاری خون ، آنژین صدری ، تصلب شرایین و کم خونی )
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر و همچنین نیکوتین
  • ناهنجاری های تنفسی ( مثل آسم ، آلرژی و برونشیت )
  • مشکلات سیستم گوارشی ( معده و روده ای ) ؛ از قبیل زخم معده و زخم اثنی عشر ، اسهال و یبوست ، سوء هاضمه ، ورم معده و روده ، کولیت و IBS یا سندرم روده تحریک پذیر

را شناسایی کرد.

طب سوزن به سبک چینی

در سال 1997 توافقنامه ای از سوی انجمن ملی سلامت ؛ بر مبنای مفید بودن طب سوزنی به تنهایی یا در ترکیب با درمان های دیگر برای درمان اعتیاد ، سردرد ، گرفتگی های وابسته به قاعدگی ، درد آرنج ، درد بافت عضلانی ، ورم مفاصل و استخوان ها ، درد ناحیه تحتانی کمر ، سندروم تونل کارپال و آسم ارائه شد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که طب سوزنی به توانبخشی بیماران دچار شده به سکته ، کمک کرده و حالت تهوع در بیمارانی که در مرحله ریکاوری بعد از جراحی هستند را کاهش می دهد.

اقدامات قبل از طب سوزنی

برای ارتقاء دادن ارزش درمان ، رعایت دستورالعمل های زیر حائز اهمیت است :

• بلافاصله قبل و بعد از درمان ، وعده غذایی مفصلی نخورید.
  • 6 ساعت قبل از درمان ، در فعالیت های سنگین ورزشی و فعالیت های جنسی وارد نشوید.
  • فعالیت های خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بعد از درمان ، بتوانید اندکی استراحت کنید. ( این مسئله ، خصوصا برای جلسه اول درمان حائز اهمیت است. )
  • مصرف موادی از قبیل الکل ، بخصوص قبل از درمان به شدت در در تاثیر طب سوزنی اختلال ایجاد خواهد کرد ؛ لذا از چند ساعت قبل از آغاز درمان به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.

چند جلسه درمان لازم است ؟

تعداد جلسات درمانی در افراد مختلف ، متفاوت است.

برای مشکلات حاد و پیچیده ، یک یا دو بار در هفته برای حداقل 1 الی 3 ماه توصیه می شود و برای مشکلات مزمن ، معمولا ویزیت های بیشتری مورد نیاز است.

آیا طب سوزنی دارای عوارض جانبی است ؟

خیر ؛ از آن جایی که انرژی در سراسر بدن جریان می یابد و مواد شیمیایی و هورمون های داخل بدن تحریک می شوند و بهبود آغاز می گردد.

گاهی اوقات تغییراتی در علائم به مدت چند روز اتفاق می افتد و تغییراتی در اشتها ، خواب ، الگوهای ادرار و مدفوع کردن یا شراط روحی رخ می دهد.

این نباید باعث نگرانی شما شود ، چون این موارد شاخص های ساده ای هستند که نشان دهنده شروع به کار طب سوزنی می باشد.

داشتن حس آرامش عمیق ، بعد از اولین یا دومین جلسه درمان کاملا رایج است.

گاهی اوقات ، حتی اختلالات ملایمی بلافاصله بعد از درمان احساس می شود که برای غلبه بر آن تنها کافیست اندکی استراحت کنید.